Béla Lugosi
29 novembre de 2006
Béla Lugosi
A Ed Wood li cap l'honor i el mèrit de ser considerat el pitjor director de
la història del cinema. No obstant això, va dirigir una de les escenes més
ingènues, commovedores i estranyament poètiques que s'hagin pogut realitzar, malgrat, fins i tot, la seva tosquedat. Aquests pocs metres de cel·luloide es troben al
principi de la seva pel·lícula Pla 9 from
Outer Space, la seva pitjor pel·lícula. És en realitat una escena de cinema
mut si un aconsegueix escapar-se de l'estúpida veu en off del seu director. En ella, el seu únic protagonista és
l'hongarès Béla Lugosi. La càmera roman gairebé fixa, oscil·lant, amb una lleu
panoràmica cap a l'esquerra i amb uns pocs talls innecessaris.
Les imatges ens mostren en blanc i negre a Béla Lugosi sortir de la seva
residència, amb barret, bastó i vestit amb un abric llarg i una capa curta,
tots dos negres. És tan alt com la casa prefabricada, o aquesta és tan
minúscula que al seu costat sembla una casa de nines. Lentament s'acosta a unes
plantes que hi ha al seu esclarissat i escanyolit jardí, a la seva dreta,
davant del pòrtic i que alberguen unes poques flors. Arrenca una d'elles i l’olora,
es dóna mitja volta i la flor se li cau d'entre els dits en un gest de desànim.
En donar-se compte, no la recull del terra, després es tapa els ulls en un gest
d'aflicció. Amb la mateixa parsimònia abandona l'enquadrament per no aparèixer
més, ni a la pel·lícula ni a la vida. Això és tot, l'escena amb prou feines
dura no més d'un parell de minuts. Al cap d'uns dies, el 16 d'agost de 1956, Béla
Lugosi moria d'un atac al cor.
La bondat, la veritat i el simbolisme d'aquesta escena resideixen en la senzillesa
de la seva execució, en la pobresa de mitjans i en la simplicitat estètica
narrada, més les circumstàncies que ningú veu i que s'amaguen darrere de cada d’un dels pocs fotogrames que componen aquest humil poema visual, incrustat, gairebé
sense voler, gairebé per casualitat, en una horrorosa i ridícula pel·lícula de
terror.
Quan va rodar Pla 9 from Outer Space Béla
Lugosi feia ja temps que era un morfinòman i feia ja temps que també era un
ancià solitari i malalt. L'admiració i la devoció desmesurada que per ell sentia
Ed Wood, el reconfortaven, i l'entusiasme infantil d'aquest director empenyien
a l'oblidat Béla Lugosi cap a la que ell va creure era la seva darrera
oportunitat. A ella es va agafar el pobre vampir que ja començava a veure com
s'acostava la llum que el mataria. Per això se li va escapar la flor d'entre
els dits pàl·lids, i per això també va amagar o es va tapar els ulls, ocultant-se
d'aquesta llum assassina que l'esperava a l'altre costat.
Ed Wood va filmar al seu actor preferit amb un blanc i negre somort, i
sense proposar-s'ho, o potser sí, va aconseguir el gris adequat per a una
escena muda que converteix els espectadors en sords i als personatges en flors
mortes.
¿Quina pena embargava a Béla Lugosi en veure la seva flor a terra? Per
saber-ho haurem de traspassar aquesta línia invisible que hi ha entre les flors
i nosaltres. Però almenys ara ja sabem, gràcies al pitjor director de cinema de
tots els temps, quina classe de llum il·lumina l'altre costat. Dràcula i els
àngels existeixen, no en tinc cap mena de dubte.
---------------------------
29 de
noviembre de 2006
Béla Lugosi
A Ed Wood le
cabe el honor y el mérito de ser considerado el peor director de la historia
del cine. Sin embargo, dirigió una de las escenas más ingenuas, conmovedoras y
extrañamente poéticas que se hayan podido realizar, a pesar e incluso de su
tosquedad. Estos pocos metros de celuloide se encuentran al principio de su película
Plan 9 from Outer Space, su peor
película. Es en realidad una escena de cine mudo si uno consigue extraerse de
la estúpida voz en off de su
director. En ella, su único protagonista es el húngaro Béla Lugosi. La cámara
permanece casi fija, oscilante, con una leve panorámica hacia la izquierda y con
unos pocos cortes innecesarios.
Las imágenes
nos muestran en blanco y negro a Béla Lugosi salir de su residencia, con
sombrero, bastón y vestido con un abrigo largo y una capa corta, ambos negros.
Es tan alto como la casa prefabricada, o ésta es tan minúscula que a su lado parece
una casa de muñecas. Lentamente se acerca a unas plantas que hay en su ralo y
escuálido jardín, a su derecha, frente al pórtico y que albergan unas pocas
flores. Arranca una de ellas y la huele, se da media vuelta y la flor se le cae
de entre los dedos en un ademán de desaliento. Al darse cuenta, no la recoge
del suelo, esconde los ojos tras esa misma mano en un gesto de aflicción. Con
la misma parsimonia abandona el encuadre para no aparecer más, ni en la
película ni en la vida. Eso es todo, la escena
apenas dura no más de un par de minutos. Al cabo de unos días, el 16 de
agosto de 1956, Béla Lugosi moría de un ataque al corazón.
La bondad,
la verdad y el simbolismo de esta escena residen en la sencillez de su
ejecución, en su torpeza, en la pobreza de medios y en la simpleza estética
narrada, más las circunstancias que nadie ve y que se esconden detrás de cada
uno de los pocos fotogramas que componen este humilde poema visual, incrustado,
casi sin querer, casi por casualidad, en una horrenda y ridícula película de
terror.
Cuando rodó Plan 9 from Outer Space Béla Lugosi hacía
ya tiempo que era un morfinómano y hacía ya tiempo que también era un anciano
solitario y enfermo. La admiración y la devoción desmesurada que por él sentía
Ed Wood, lo reconfortaban, y el entusiasmo infantil de ese director empujaban
al olvidado Béla Lugosi hacia la que él creyó era su última oportunidad. A ella
se agarró el pobre vampiro que ya empezaba a ver como se acercaba la luz que lo
mataría. Por eso se le escapó la flor de entre los dedos blancos y por eso
también escondió o se tapó los ojos, ocultándolos de esa luz asesina que lo
esperaba al otro lado.
Ed Wood
filmó a su actor preferido con un blanco y negro mortecino, y sin proponérselo,
o quizás sí, consiguió el gris adecuado para una escena muda que convierte a
los espectadores en sordos y a los personajes en flores muertas.
¿Qué pena
embargaba a Béla Lugosi al ver su flor en el suelo? Para saberlo habremos de
traspasar esa línea invisible que hay entre las flores y nosotros. Pero al
menos ahora ya sabemos, gracias al peor director de cine de todos los tiempos,
qué clase de luz ilumina el otro lado. Drácula y los ángeles existen, no tengo
ninguna duda.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada