Fotograma de
la pel·lícula On the Waterfront
17 juny 2008
Eve Marie Saint
Es diu Eve Marie
Saint, però amb un home al costat com Marlon Brando a punt de besar-te, poques
i pocs podran mantenir la condició de santedat i no deixar-se vèncer pel desig
de correspondre el petó.
Eve Marie Saint és
una d'aquestes dones que són molt belles sense arribar a ser mai molt guapes.
Sembla una contradicció, però no ho és, només una paradoxa. Aquest tipus
d'aparents contrasentits succeeixen quan la persona concentra en un únic punt
de la seva anatomia tot el seu interès. En aquest cas, i no és caure en el
tòpic popular i vulgar, la seva mirada.
Eve Marie Saint és
una d'aquestes dones que surten sempre plorades de casa. Netes, polides, pentinades,
vestides, elegants i plorades. No obstant això aquesta és una condició que no
es pot dissimular ni amagar. Plorar personalitza els ulls i la resta de la
cara, ja que es plora amb tot ella i amb el cos també. Els ulls d'Eve Marie
Saint estan sempre humits i els pòmuls li marquen un gairebé desapercebut
rictus de prat verd, de malenconia estepària.
Això és el que els
versats en plors qualifiquen com a "plor profund" "planctus profundus", que només els
molt iniciats aconsegueixen després d'anys de pràctica i estudi, i que en la
majoria d'ocasions no necessita de les llàgrimes, perquè de vegades, no són més
que un senyal de superficialitat i engany donat el seu fàcil vessament.
Eve Marie Saint
també és rossa, té el color perfecte que han de tenir les rosses, clar i
pàl·lid, no el ros de les germàniques i tampoc el de les víkingues i sí el de
les celtes i eslaves. No el ros del nord i sí el de l'est, o aquest que està a
punt d'acompanyar al sol en la seva sortida.
La seva és una
pal·lidesa que s'aconsegueix quan es té constantment el sol a l'esquena i lleugerament
a la teva dreta, baix en l'horitzó. Dono per descomptat que es mira sempre a
l'oest perquè, d'altra banda, és l'únic que té sentit mirar. És l'únic lloc on
val la pena anar, allà han anat sempre tots, allà on les naus s'estimben en el
gran abisme.
No obstant això,
la veritable blancor de pell, per ser-ho de veritat, ha de tenir els adequats i
precisos tocs de rosa i totes les escales necessàries de vermells i rosats en
els llocs adequats del cos. Territoris gairebé sempre secrets, i que sospitem i
gairebé advertim està a punt de desvetllar al senyor Brando sense necessitat
d'haver d'usar res més que la seva mirada.
Encara que hi ha
algunes d'aquestes parts acolorides que destaquen a simple vista: les
articulacions, els colzes, els genolls, els canells, les articulacions dels
dits i els talons. I en alguns casos el nas i les orelles. També hi ha els
racons íntims i amagats, aquests territoris secrets de què parlàvem, com les
aixelles i el mateix sexe, que en algunes races de color canyella s'enfosqueix
d'una manera molt característica i pronunciada recordant ancestres encara més
foscos.
Per a nosaltres és
molt important la zona del taló d'Aquil·les. Pensem que ella és clau i
estratègica. Des d'un punt de vista arquitectònic i morfològic sens dubte ho és
perquè sosté el cos amb tot el seu pes, i ha de resistir i propulsar al mateix
temps els envits i la força que les cames confereixen.
Però és també un
punt simbòlicament i poètica interessant. Ho va ser per a Helena. Ho va ser per
Homer. I ho va ser per a nosaltres. És prim, rígid i elàstic, és allà on acaba
la cama i s'uneix amb el peu. El taló d'Aquil·les és important perquè ha
d'estar pintat amb un rosa una mica fosc, potser una mica brut, rosa gris, un pel aspre, però no massa. Està prop de terra, però és allà on també portava
Mercuri les seves ales.
Uns pocs plecs en
aquest taló quan es col·loca el peu de puntetes seran els necessaris per
dotar-lo de calidesa i misteri. Aquestes arrugues o plecs confereixen al seu
propietària bona part de la seva sensual morbositat. Aquestes vermellors,
aquestes zones rosàcies i fosques, amb una gota de blau vena, sempre ens
anticipen un secret, una endevinalla, un duplicitat, els plecs del seu sexe
profund.
Amb elles, amb
aquestes lleus rugositats en el seu taló, aconseguirà la nostra dama la tènue
foscor que la converteix en ombra, i, quan arribi el moment, la tremolor, que
començant al peu la seguirà després per les cames i acabarà per arribar-li a la
boca, per aturar-se un instant en ella i demanar que la besem.
I això haurem de
fer, amb els ulls tancats, naturalment, i sense mirar, amb atenció, amb tota
l'atenció del món. Després, després, sabrem si realment és les tres coses al
mateix temps o cap d'elles. Eva, Maria o Santa.
Sigui el que sigui
no importa el més mínim, del que es tracta és que sigui el que li doni la gana
perquè a mi ja m’estan bé les tres o les seves contràries.
-----------------------------------
17 Junio 2008
Eve Marie Saint
Se llama Eve Marie Saint, pero con un hombre al lado como Marlon
Brando a punto de besarte, pocas y pocos podrán mantener la condición de santidad y no dejarse vencer por
el deseo de corresponderle el beso.
Eve Marie Saint es
una de esas mujeres que son muy bellas sin llegar a ser nunca muy guapas. Parece una contradicción, pero no lo es, solamente una paradoja.
Ese tipo de aparentes contrasentidos suceden cuando la persona concentra en un
único punto de su anatomía todo su interés.
En este caso, y no es caer en el tópico popular y vulgar, su mirada.
Eve Marie Saint es
una de esas mujeres que salen siempre lloradas
de casa. Limpias, peinadas, vestidas, arregladas, elegantes y lloradas. Sin
embargo esa es una condición que no se puede disimular ni esconder. Llorar
personaliza los ojos y el resto del rostro, pues se llora con todo él y con el
cuerpo también. Los ojos de Eve Marie
Saint están siempre húmedos y los pómulos le marcan un casi desapercibido
rictus de prado verde, de melancolía esteparia.
Eso es lo que los
versados en lloros califican como “llanto profundo” “planctus profundus”, que
solamente los muy iniciados consiguen tras años de práctica
y estudio, y que en la mayoría
de ocasiones no necesita de las lágrimas, porque, a veces, no son más que una señal de
superficialidad y engaño dado su fácil derrame.
Eve Marie Saint
también es rubia, tiene el color perfecto que deben de tener las rubias, claro
y pálido, no el rubio de las germánicas y tampoco el de las vikingas y sí el de
las celtas y eslavas. No el rubio del norte y sí el del este, o ese que está a
punto de acompañar al sol en su salida.
La suya es una
palidez que se consigue cuando se tiene constantemente el sol a tus espaldas y ligeramente
a tu derecha, bajo en el horizonte. Doy por supuesto que se mira siempre al oeste porque, por otra parte, es lo único que tiene sentido mirar. Es el único lugar donde vale la
pena ir, allí han ido siempre todos, allí es donde las
naves se despeñan en el gran
abismo.
Sin embargo, la
verdadera blancura de piel, para serlo
de verdad, debe tener los adecuados y precisos
toques de rosa y todas las escalas necesarias de rojos y sonrosados en
los lugares adecuados del cuerpo. Territorios casi siempre secretos, y que sospechamos y casi advertimos está a punto de
desvelar al señor Brando sin
necesidad de tener que usar nada más que su mirada.
Aunque hay algunas de esas partes coloreadas que destacan
a simple vista: las articulaciones, los codos, las rodillas, las muñecas, los
nudillos de los dedos y los talones. Y
en algunos casos la nariz y las orejas. También están los rincones íntimos y
escondidos, esos
territorios secretos de que hablábamos, como las axilas y el propio sexo, que en
algunas razas de color canela se oscurece de una manera muy característica y
pronunciada recordando ancestros todavía más oscuros.
Para nosotros es
muy importante la zona del talón de Aquiles. Pensamos que ella es clave y
estratégica. Desde un punto de vista arquitectónico y morfológico sin duda lo
es porque sostiene el cuerpo con todo su peso, y debe resistir y propulsar al
mismo tiempo los envites y la fuerza que las piernas confieren.
Pero es también un
punto simbólica y poéticamente interesante. Lo fue para Helena. Lo fue para Homero. Y lo fue para nosotros. Es delgado, rígido y
elástico, es allí donde termina la pierna y se une con el pie. El talón de
Aquiles es importante porque debe de estar pintado con un rosa un tanto oscuro,
quizás un poco sucio, rosa gris, algo áspero, pero no demasiado. Está cerca del
suelo, pero es allí donde también llevaba Mercurio sus alas.
Unos pocos pliegues
en ese talón cuando se coloca el pie de puntillas serán los necesarios para
dotarlo de calidez y misterio. Esas arrugas o pliegues conferirán a su propietaria buena parte de su sensual morbosidad. Esas
rojeces, esas zonas
rosáceas y oscuras, con una gota de azul vena, siempre nos anticipan un
entresijo, una adivinanza, una doblez, los pliegues de su sexo profundo.
Con ellas, con esas
leves rugosidades en su talón, conseguirá nuestra dama la tenue oscuridad que
la convierte en sombra, y, cuando llegue el momento, el temblor, que empezando
en el pie le seguirá luego por las piernas y terminará por llegar a la boca,
para detenerse un instante en ella y pedir que la besemos.
Y eso deberemos
hacer, con los ojos cerrados, naturalmente, y sin mirar, con atención, con toda
la atención del mundo. Luego, después, sabremos si realmente es las tres cosas al mismo tiempo
o ninguna de ellas. Eva, María o Santa.
Sea lo que sea no importa lo más mínimo, de lo que
se trata es que sea lo que le dé la gana porque a mí ya me están bien las tres
o sus contrarias.
Un escrit que hauria pogut signar el mateix Alfred Hitchcock!
ResponEliminaGràcies Sícoris, ets molt amable, però ja m'explicaràs l'associació que fas amb l'Alfred Hitchcock.
EliminaFaig l'associació perquè la teva descripció d'Eva Marie Saint, que va treballar amb Hitchcock a "Con la muerte en los talones", m'ha recordat la preferència del director per les actrius rosses d'aparença glacial. Així li ho va confirmar a Truffaut al famós llibre-entrevista, i així ho recull també Serge Koster a “Las fascinantes rubias de Alfred Hitchcock”, publicat no fa gaire per l'editorial Periférica. Sobre la Saint, Koster diu:
Elimina"Eva Marie Saint, la más insensible de las rubias del director británico se revela también como la más ardiente de las mujeres. Prodigiosa la escena del vagón restaurante en ‘Con la muerte en los talones’ (1959) que, con su coqueto traje de chaqueta negro, su pelo impecable, como recién salida de la peluquería, y luciendo una sonrisa burlona que es una invitación a la prudencia tanto como a la depravación”.
Moltes gràcies, Sícoris, ets molt amable i ho dius molt bé, l'aparença glacial d'aquestes roses, sembla ser que només era això, aparent, però aquesta és una cosa que no sabrem mai del cert. Millor així.
ResponElimina